Auto-onderdelen vervangen

Dus u mooie Audi kwam een ​​ongelukje tegen en u wilt graag geld besparen en weigert naar de garage te gaan? Maar nu is het aan u om de schade te repareren en de beschadigde auto-onderdelen te vervangen? Dat is geen probleem. Er zijn tal manieren om het zelf te vervangen.
Het enige dat u moet weten, is het merk van uw auto, de auto bij Audi horen, voor u weergegeven. Zoek naar de model en de motor.

Bijvoorbeeld als u een Audi A3 Sportback heeft en u ruitenwisserarmen zijn beschadigd als gevolg van een klein ongelukje met het spel. Wat zou u nu moeten doen?
Allereerst moet u reservedelenstore.nl bezoeken en navigeer naar de pagina van Audi. Nu moet u de juiste model en motor van u auto selecteren. Terwijl u dat doet, worden alle bruikbare auto-onderdelen die bij Audi horen, voor u getoond. Zoek naar de ruitenwisserarmen of welk onderdeel dan ook dat u nodig heeft. U zult een breed scala aan merken getoond krijgen die wisserarmen maken, zoals metzger en vaico, om maar de meest populaire merken te noemen.
Er zijn slechts een paar klikken nodig op de laatste stappen te voltooien voor het aanschaffen van het gewenste product voor een betaalbare prijs.

Naast de geweldige prijzen zal de kwaliteit van onze producten u verbazen, terwijl de producten zelf rechtstreeks van de fabrikant komen.

Ook bieden wij naast de uitstekende kwaliteit en prijzen ook een uitstekende klantenservice die u met alles zal helpen, wanneer u tegen een probleem aanloopt bij het kiezen van een product. Ze zullen zelf advies geven over het monteren en demonteren.

Waar wacht u nog op? – de reparatie van uw geliefde auto is heel belangrijk –

Het meest belangrijke is natuurlijk de veiligheid van u en uw gezin, u kunt dit alleen doen wanneer uw auto in uitstekende staat is! Koop alle benodigdheden voor het repareren van uw auto vandaag nog! Want dankzij onze betrouwbare en snelle bezorgservice zal u uw reserveonderdelen in een paar dagen ontvangen. Overtuig uzelf en vertrouwen op reservedelenstore.nl.

Hoe je autobekleding reinigen?

Je autostoelen hebben het zwaar en zeker als je kinderen hebt, weet je hoe smerig je autostoelen kunnen worden. Gelukkig zijn er diverse mogelijkheden om je autobekleding goed te reinigen. In principe raden we aan dat je regelmatig je autostoelen reinigt, zodat vuil niet de kans krijgt ze stevig te hechten aan de autobekleding.

We hebben een handig artikel geschreven over autobekleding reinigen voor zowel stoffen als leren autostoelen.

Ben je meer van het bewegend beeld hebben we hieronder een goede video waarin het reinigen van stoffen autobekleding wordt uitgelegd:

 

Is jouw auto winterklaar?

In de winter heeft je auto het door de kou extra zwaar te verduren. Regen, sneeuw, zout van strooiwagens, vele vuil op de weg en vrieskou kunnen meer schade aanrichten dan je denkt. Veel problemen zijn eenvoudig te voorkomen. Vandaar een checklist om jouw auto winterklaar te maken, hoe je problemen zelf kunt verhelpen en hoe je het veiligst rijdt onder gladde omstandigheden.

De auto winterklaar maken

  1. Maak de rubbers van de deuren goed schoon en smeer ze in. Dit kan met een speciale stick of smeersel, maar talkpoeder kan ook helpen.
  2. Vul de ruitensproeiervloeistof bij met een antivriesvariant. De zomervloeistof kan namelijk bevriezen in het reservoir.
  3. Koop een speciale deken voor de voorruit, zodat je minder hoeft te krabben. Dit scheelt veel kleine krasjes op je voorruit. Gebruik geen kranten, die kunnen vastvriezen. Ramen krijg je ook ijsvrij met ruitontdooier.
  4. Stel een setje winterspullen samen. Denk naast ruitenontdooier, slotontdooier (buiten de auto bewaren natuurlijk) en ijskrabbers ook aan een paar matten, een schep en een veger om wegrijden uit diepe sneeuw makkelijker te maken.
  5. wissel je zomerbanden door winterbanden. Zo heb je veel meer grip bij winterse omstandigeheden.

De auto ontdooien

  1. Sloten bevroren: gebruk slotontdooier, een zakje warm water of föhn om de sloten te verwarmen.
  2. Deuren dichtgevroren: trek de deuren bij de raamsponningen goed aan zodat het ijs breekt. Werkt dit niet, gebruik dan een zakje warm water of een föhn (niet op de ramen gebruiken, kan bestaande barsten vergroten of nieuwe veroorzaken).
  3. Handrem bevroren: trek hem extra aan zodat het ijs in de kabel breekt. Werkt dit niet, laat de motor dan 15 minuten draaien. Zo ontdooit de handremkabel vanzelf. Probeer de handrem minder te gebruiken. Is vaak ook niet nodig. Zet de auto in zijn P of eerste versnelling.
  4. Ruiten bevroren: gebruik een plastic ijskrabber of een flacon ruitenontdooier. Gebruik geen emmer warm water, daardoor kunnen ruiten barsten. Ruitenontdooier komt ook van pas bij het loshalen van vastgevroren ruitenwissers.
  5. Ruitensproeiers bevroren: leg een zakje warm water op de sproeikopjes. Is het reservoir (met zomervloeistof) bevroren? Vul het dan aan met warm water zodat het ijs smelt en vergeet het niet te vullen met een antovriesvariant.
  6. Veeg eventuele sneeuw van de auto voordat je gaat rijden. Het kan een gevaar vormen voor jezelf of andere weggebruikers als het tijdens het rijden los komt.
  7. Wil de motor niet starten door een lege accu? Schakel bij voorkeur de Wegenwacht in. Zelf aan de slag gaan kan schade aan de elektronica opleveren. Eventueel kun je een  starthulp kopen en zorg in ieder geval dat je startkabels in de auto hebt liggen.

Rijden met de auto

  1. Zet bij slecht weer je dimlichten aan, zodat je goed zichtbaar bent. Zorg dat alle condens op de ramen verdwenen is voordat je wegrijdt. Zet de blower vol aan op de warmste stand en richt deze op de voorruit. Sluit de centrale dashboardroosters zodat er meer lucht naar de voorruit gaat. Je kan ook de airco gebruiken.
  2. Wil je wegrijden uit de sneeuw, probeer gas en koppeling goed te doseren. Voorkom doorslippen van de aangedreven wielen. Je kan ook wegrijden in de tweede versnelling, zo is de kans op doorslippen een stuk kleiner. Heb je een automaat, wacht dan tot de auto in beweging komt zodra je de automaat in zijn D stand zet. Geef dan pas eventueel een beetje gas bij.
  3. Pas je snelheid aan en houd ruim afstand tot de voorligger. Zorg dat je alle handelingen met extra beleid uitvoert. Gebruik goed je spiegels om het verkeer in de gaten te houden.
  4. Maak in de bochten geen abrupte stuurbewegingen, hierdoor kan de auto over zijn voorwielen wegglijden.
  5. Als je remt, doe dit met beleid. Als je een noodstop moet maken, blijf dan niet vol op de rem trappen, maar laat ook met korte bewegingen even de rem los, zodat de auto naar grip kan zoeken.

Aanvullende tips

Accu die het begeeft

De accu zorgt in de winter veruit voor de meeste problemen, probeer deze dus te sparen. De zelfontlading van de accu gaat sneller bij koude temperaturen. Vermijd het rijden van alleen korte stukjes. De dynamo komt dan niet voldoende in de gelegenheid om de accu bij te laden.

Bij krabben, motor uitzetten

Als je moet krabben, zet dan de motor niet aan voor het krabben. Stationair draaiend warmt de motor nauwelijks op en het is slecht voor de motor en voor het milieu. Bovendien sta je zelf ook de erg ongezonde uitlaatgassen in te ademen tijdens het krabben.

Voorkom condens op de ramen

Zorg voor schone ruiten, die beslaan minder snel.

 

Verschil kleine en grote beurt

Auto-onderhoud: wat je zeker moet weten!

Uw auto tijdig onderhouden is zeer belangrijk, maar waarom precies en wat moet er allemaal gebeuren. Hierbij is veiligheid natuurlijk de belangrijkste factor, gaande van een goede werking van de airbags tot remmen die u op tijd tot stilstand brengen. Na de veiligheid komt er de staat van de auto zelf. U wilt natuurlijk niet ergens stilvallen of s ‘morgens als u naar het werk moet erachter komen dat uw auto niet meer start.

Om de hoeveel tijd moet uw auto op onderhoud?

Ieder merk en model is verschillend, om precies te weten om de hoeveel tijd uw wagen op onderhoud moet, kan u best het boekje met de technische gegevens van uw auto raadplegen. Dit ligt meestal tussen de 15.000 en de 30.000 kilometer. Het boekje van uw auto is zeer belangrijk en houdt u best bij in het vakje aan de passagierskant. De garagist of de persoon die het onderhoud uitvoert, moet in dit boekje alles wat hij gedaan heeft noteren met de datum en kilometerstand erbij. Het boekje is niet alleen belangrijk voor eventuele opvolging, maar ook voor zaken zoals doorverkopen en gebruik maken van de fabrieksgarantie.

Een klein onderhoud of toch maar een groot?

Het klein onderhoud doet u om de 15.000 tot 30.000 kilometer, afhankelijk van uw wagen zoals hierboven vermeld staat. Doch veel mensen doen hun klein onderhoud jaarlijks, bijvoorbeeld net voor dat ze naar de keuring. Hieronder worden een aantal zaken opgesomd, die zeker bij een klein onderhoud aandacht zouden moeten krijgen.

  • Vervanging van de oliefilter.
  • Controle van de koplampen.
  • Controle van de batterij.
  • Controle van de remschijven en de remblokjes.
  • Controle van het oliepeil en de koelvloeistof.
  • Eventuele vervanging van de motorolie. Deze beschermt uw motor tegen corrosie, beperkt de wrijving tussen de onderdelen.

Een groot onderhoud wordt meestal uitgevoerd om de 30.000 kilometer. In een groot onderhoud zitten ook al alle zaken die in een klein onderhoud zitten, maar daarnaast zijn er nog een aantal andere zaken die hiertoe behoren:

  • Vervanging van de pollenfilter, deze houdt een gezonde lucht in de auto in stand.
  • Vervanging van de luchtfilter.
  • Nazicht van de uitlaat.
  • Controle van de banden en de schokdempers. Ze zijn de belangrijkste onderdelen bij het remmen en zorgen immers ook voor een goede wegligging.
  • Vervanging van de bougies.

Wat kost een onderhoud van uw auto nu eigenlijk?

Een klein onderhoud van uw wagen kost ongeveer tussen de 50 en de 500 euro, geheel afhankelijk van het bouwjaar, het merk en van hoe intensief u uw auto gebruikt. Voor een groot onderhoud mag u toch al snel het driedubbele tellen. Het is nooit slecht om offertes te vragen voor het onderhoud en de prijzen met andere plaatsen te vergelijken. Moet u ooit in discussie geraken met uw garagist, weet dan dat u beroep kan doen op uw rechtsbijstandsverzekering voor uw rechten te verdedigen bij juridische geschillen.

Waar kan u het best gaan voor het onderhoud van uw auto?

U mag als eigenaar uw auto laten onderhouden waar u dat verkiest. Dit is volgens de wet van 2002, die later in 2010 uitgebreid werd. Hierdoor zijn autofabrikanten verplicht om de technische informatie over hun merk en modellen vrij te geven voor zelfstandige ondernemers. Dit betekent dat u zelfs in de periode dat u nog fabrieksgarantie heeft, u niet verplicht bent om naar een erkende merkgarage te gaan. De merkgarage zal in de meeste gevallen wel beter op de hoogte zijn van de technische aspecten van uw auto, maar hoogst waarschijnlijk ook iets duurder.

Het is dus zeer noodzakelijk dat u uw wagen tijdig op onderhoud doet en dit ook nauwkeurig opvolgt. Als u dit doet, dan bespaart u gegarandeerd een hoop geld, ook al merkt u dit niet zichtbaar. Door tijdig remblokjes te vervangen bijvoorbeeld, voorkomt u dat uw remschijven beschadigd raken. Als dat zou gebeuren, zou de reparatie u al snel 400 euro meer kunnen kosten. Het is ook zo, dat een goed onderhouden auto minder brandstof verbruik, omdat alles soepeler verloopt en properder is.

Besparen op onderhoud: ga naar een doe-het-zelfgarage

Autorijden is duur. Vooral de autoverzekering is voor veel automobilisten een grote kostenpost. Maar ook kosten voor onderhoud en reparaties kunnen behoorlijk oplopen. Een kleine beurt kost gemiddeld 175 euro en voor een grote beurt ben je al snel 350 euro kwijt. Wil je hierop besparen? Dan kun je overwegen om naar een doe-het-zelf garage te gaan. Hier kun je zelf, eventueel onder begeleiding, aan je auto klussen. Scheelt een hoop geld!

Doe-het-zelfgarage

Doe-het-zelfgarages zijn garages waar je zelf aan je auto kunt sleutelen. Je hebt daar alles wat je nodig hebt: een overdekte ruimte, een hefbrug en gereedschap. Zeker eenvoudige controles – zoals het oliepeil of de bandenspanning – kunnen automobilisten prima zelf verrichten. Heb je geen of weinig verstand van autotechniek? Bij de meeste doe-het-zelfgarages is een professionele monteur aanwezig die je kan begeleiden. Makkelijk én leerzaam.

Besparen

Bij veel doe-het-zelfgarages betaal je ongeveer 20 euro per uur voor een sleutelplaats met een hefbrug. Daarnaast kun je gereedschap huren voor ongeveer 5 euro per uur. Voor duurder gereedschap moet je soms borg betalen. Onderdelen en verbruiksmateriaal kun je bij de garages vaak voordelig kopen. Rekenvoorbeeldje: bij een doe-het-zelfgarage betaal je ongeveer 25 euro voor een autoband. Als je een band laat monteren bij een garage, betaal je gemiddeld 80 euro. Moeten alle vier de banden vervangen worden? Dan ben je bij de doe-het-zelfgarage 100 euro kwijt, de kosten per uur nog niet meegerekend. Bij een garage zou je zo’n 320 euro kwijt zijn. Het hangt er natuurlijk vanaf hoe lang je zelf bezig bent, maar de kans is groot dat je bij een doe-het-zelfgarage stukken goedkoper uit bent dan wanneer je naar een ‘normale’ garage gaat.

Onverwacht hoge rekening

Een ander voordeel van de doe-het-zelfgarage: je weet qua kosten precies waar je aan toe bent. Dit is bij een normale garage wel eens anders. Onderhoudsbeurten vallen vaak duurder uit dan verwacht. Bovendien weten garagehouders dat je zonder APK de weg niet op mag. Daarom is het voor hen aantrekkelijk om auto’s – soms onterecht – af te keuren. Veel automobilisten weten eigenlijk weinig tot niets van autotechniek. Zij nemen alles aan wat de monteur zegt, waardoor de rekening onnodig hoog kan worden. Door zelf aan je auto te klussen heb je vaak wat voorkennis en kun je ervoor zorgen dat je auto voorbereid naar de keuring gaat.

Toch liever naar een garage?

Zelf klussen aan je auto is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd. Je moet het willen én kunnen (leren). Wat voorkennis is wel prettig als je beslist zelf te gaan sleutelen. Laat je de autorepartie liever over aan een professionele monteur? Ga dan naar een onafhankelijk autobedrijf en niet naar een merkdealer. Daarmee kun je vaak al tientallen euro’s besparen. Een merkdealer zal namelijk sneller een volledig nieuw onderdeel nemen bij vervanging, terwijl gebruikte onderdelen soms ook voldoen bij oudere auto’s. Heb je een nieuwe auto? Dan is het vaak wel handig om naar een merkdealer te gaan. Dit is vanuit de fabrikant vaak een eis om garantie te behouden. Als de garantie is verlopen kun je switchen naar een onafhankelijk autobedrijf. Bij garagebedrijven die zijn aangesloten bij de BOVAG heb je vaak drie maanden garantie op verrichte reparaties. Wil je verrassingen voorkomen? Vraag dan bij verschillende garages offertes aan en spreek af dat je vooraf wordt gebeld als kosten hoger uitvallen.

Heb jij twee linkerhanden en weet je het verschil niet tussen een bougie en een koplamp? Je kunt gemakkelijk onnodige hoge premies voorkomen door goed je autoverzekering te vergelijken. Hiermee kun je gemiddeld 200 euro per jaar besparen.

Autoverzekeringen vergelijken

Een belangrijke kostenpost van onze auto is de autoverzekering. Deze is natuurlijk verplicht. Wat we vaak vergeten is om jaarlijks te controleren of de verzekering nog de juiste dekking biedt en vooral om de autoverzekering te vergelijken.

Goedkope autoverzekering

Verzekeraars zijn elkaar flink aan het beconcurreren om jou als auto-eigenaar over te halen om een autoverzekering af te sluiten. Dit zorgt voor goedkopere tarieven met behoud van een goede dekking. Het verschil in premie tussen de duurste en goedkoopste autoverzekering kan al gauw tientallen euro’s zijn per maand. Dat betekent per jaar een besparing van enkele honderden euro’s!

Bij Independer kun je eenvoudig autoverzekeringen vergelijken. Zo zie je dat budgetaanbieders zoals Allsecur of Inshared goede polissen aanbieden en aan de hand van de reviews zie je ook dat ze goede waarderingen krijgen.

All Risk vs WA

Het is gebleken dat mensen vaak te lang All Risk verzekerd zijn terwijl de auto eigenlijk al te oud is. Ongeveer vanaf 10 jaar volstaat een WA autoverzekering. Dit levert ook premievoordeel op. Dit zal over het algemeen niet heel veel zijn, op jaarbasis misschien 150 euro.

Voordat je je rijk rekent, is het wel raadzaam om wat kleine letters te checken bijvoorbeeld over eigen risico en over bijvoorbeeld de nieuwwaardevergoeding. Per autoverzekeraar kunnen de verschillen soms dan groot zijn.

Doe het zelf garages

Het is natuurlijk fijn als je alles zelf wilt en kunt doen aan je auto. Echter bij de wat serieuzer werkzaamheden is het erg prettig, maar zeker ook verstandig om een professionele ruimte te gebruiken met bijvoorbeeld een brug en professioneel gereedschap. In Nederland hebben we diverse goede doe het zelf garages. Hieronder een overzicht van zogenoemde DHZ-garages:

Doe Het Zelf garages in Nederland

Provincie/Plaats Website
Drenthe
Assen DHZ Assen
Flevoland
Zeewolde Auto-Fixx
Friesland
Drachten Ben’s
Giekerk Rooze
Leeuwarden DHZ Garage
Sneek DHZ Sneek
Gelderland
Bemmel Check
Ede DHZ Ede
Nijmegen Fixit
Spankeren Rubocar
Zelhem Bruggenverhuur
Groningen
Groningen Geen brug te ver
Limburg
Heerlen Heerlen
Meijel DHZ Meijel
Swalmen DHZ Swalmen
Weert Weert
Weert Sleutel zelf
Noord-Brabant
Breda B&S
Breda Stagaro
Den Bosch DHZ Den Bosch
Den Bosch Easy
Eindhoven De Appel
Eindhoven Formule 1
Geldrop Doe Het Zelf Geldrop
Kruisland Martien Mooijman
Nieuwkuijk DHZ Nieuwkuijk
Oosterhout Rovers
Zevenbergen SelfService
Noord Holland
Alkmaar Sana Alkmaar
Amsterdam Hobbyhal
Amsterdam Securityhobbyhal
Diemen DHZ garage
Heemskerk van Tunen
Uithoorn de Brug
Overijssel
Hardenberg Fix and go
Zwolle Marven-techniek
Zwolle Travers
Zwolle 87
Utrecht
Amersfoort Rico
Hilversum Autoserviceklub
Rhenen The Golden Crank
Utrecht Zuilen
Westbroek Plooij
Zeist Hadria
Zeeland
Hulst Exclusive Classics DHZ
Serooskerke De Viking
Terneuzen Auto Rio
Zuid Holland
Dordrecht Sleutelwiel
Hillegom Zelfsleutelgarage
Rotterdam DHZ Markos
Schiedam WAC
Vlaardingen Laroloods

Welkom

Welkom op AutoDoeHetZelf.nl, de website die je helpt zoveel mogelijk zelf aan de auto te kunnen doen, van onderhoud, verfraaien tot kleine reparaties. Heb je ideeën of wil je bijdragen aan deze website, laat dan een berichtje achter hieronder. Alvast bedankt!